Mooie foto's
De link staat ook in de linken lijst te vinden met een smily
Via het daar verboden Instagram meekijken met het leven in China
Mooie foto's
De link staat ook in de linken lijst te vinden met een smily
Toen ik in China reisde, probeerde ik ook het gewone dagelijkse leven te vangen. Zodra chinezen zagen dat ik wilde fotograferen, gingen ze poseren. Onze groep werd ook steeds door de Chinesen met hen samen in een groep opgesteld voor een foto, terwijl ik die foto's later het minst interessant vond.
Hieronder een paar foto's van mij. Veel contrasten heb ik gezien van zowel op het nog arme platteland als in de bijna decadente steden (zie laatste foto van hond met zonnebril. Je verwacht zoiets wel in het westen, maar niet in China).
Meekijken in het dagelijkse leven in China, vastgelegd door fotografen die in China wonen en werken. Dat kan nu via het Instagramaccount @EyesOnChinaProject . Een detail: in China is het sociale medium verboden.
De foto’s en enkele video’s laten alledaagse taferelen zien: kinderen in een schoolbus onderweg naar huis, een trouwerij, mensen kijkend naar de televisie, het WK Atletiek, Chinezen zwemmend in de zee, dansende mensen. En ja, ook de Chinese Muur is te bewonderen in de online galerij.
Zowel Chinese als buitenlandse fotografen slaan de handen ineen om China, zoals zij dat kennen, te laten zien aan de buitenwereld. Zelf zeggen ze: “Ons doel is een divers, dynamisch en objectief beeld van het meest bevolkte land ter wereld laten zien.” Zonder promotie heeft het account al bijna 19.000 volgers.
Oprichter Kevin Frayer tegen de BBC:
“Dit is een land waar mensen leven, ademen, kinderen krijgen, dansen, naar school gaan. Mensen hier leven een heel normaal maar interessant leven. Met fotografie kun je dat goed laten zien. Ik denk dat fotografie het verbindende element is.”
Een van de fotografen die meedoet aan het project is Yan Chong. Ze woont in Beijing en noemt dit experiment tegenover de BBC “een extra mogelijkheid” om zichzelf te uiten.
“Voorheen waren er maar een paar manieren om onszelf te uiten. Nu hebben we tal van bronnen en platforms om iets op te kunnen plaatsen. We willen de wereld het echte China laten zien. Het China dat wij elke dag zien. Het China waarin wij leven.”
Het werk van elke inzender is zelf samengesteld en wordt gepresenteerd op een manier waarop zij willen dat je het ziet. De begeleidende teksten komen ook van de fotografen zelf.
Het afgelopen najaar werd Instagram geblokkeerd in China. Nu kan het sociale medium alleen nog worden bereikt via een zogeheten VPN, een ‘virtueel particulier netwerk’. Een VPN-dienst versleutelt de internetverbinding, leidt deze om en maakt het mogelijk dat gebruikers websites kunnen bezoeken die normaal gesproken geblokkeerd zijn. Chinezen hebben zo’n verbinding nodig om websites als Instagram, Google en Facebook te bezoeken.
Om de hele fotogalerij, die nu 334 foto’s telt, te bekijken, klik hier.