6.jpg

923 keer bekeken

Megafilm met Chinees accent

• zaterdag 01 april 2017 @ 16:10
    reactie op (#2) sjou-ko

Quote: sjou-ko

zaterdag 01 april 2017 @ 12:53

Hoe kan ik deze film bekijken?

In de bios met 3 d bril if is dat je vraag niet?

• zaterdag 01 april 2017 @ 12:53

Hoe kan ik deze film bekijken?

In het leven verliezen we nooit vrienden...
    we leren alleen wie de echte zijn! handtekeningafbeelding
  • woensdag 01 februari 2017 @ 13:01

Matt Damon

MATT DAMONHet is een monsterproductie over de Chinese Muur: The Great Wall. De spektakelfilm slaat een brug tussen Hollywood en China. Met Matt Damon als huursoldaat.

Ruim dertig verschillende sets in een Chinese megastudio, vrijwel doorlopend vijfhonderd figuranten aan het werk, ruim dertienduizend handgemaakte kostuums, twintigduizend rekwisieten en diverse replica's van delen van de Chinese Muur, waaronder één van maar liefst 150 meter lang.

Nee, niemand kan zeggen dat er werd beknibbeld  op deze megaproductie, door Amerikanen in Hollywood geschreven, geproduceerd door Amerikanen en Chinezen samen, en opgenomen in China. De Chinezen gaan ervoor: de grootste Chinese investeerder van The Great Wall, tevens eigenaar van vele bioscopen aldaar, staat op goede voet met de Chinese overheid. En in tegenstelling tot de nieuwe president van de Verenigde Staten wil Hollywood de commerciële en artistieke banden met dat land kennelijk juist wel aantrekken.

Matt Damon (46) is er, na afronding van de vijf maanden durende opnames, nog altijd vol van: ,,Ik denk dat niemand van ons ooit aan zo'n enorme productie meewerkte.''

De acteur die met zijn optredens in de Jason Bourne-verfilmingen wel het een en ander gewend is aan spektakel, voegt toe: ,,De crew was half Chinees, half internationaal. Er liepen wel honderd vertalers rond op de set - gewoon om je een idee te geven van de enorme schaal van deze productie.''

Er was zoveel ervaring samengebald in dit internationale team; iedereen vond het bijzonder om alle kennis te delen

Matt Damon

Popcornfilm
    Damon was in z'n nopjes dat hij met regisseur Zhang Yimou mocht werken: ,,Ik had hem al tijden in 't vizier, al sinds ik Raise the Red Lantern zag in 1991. Dus toen deze Chinese coproductie met hem aan de leiding aangekondigd werd, sprong ik er gelijk bovenop.'' Zhang Yimou maakte wereldwijd indruk met virtuoze films als House of Flying Daggers (2004) en als de man die in 2008 de openings- en sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Peking regisseerde. The Great Wall is zijn eerste Engelstalige productie.

The Great Wall is een zich in het oude China afspelende fantasyfilm waarin een Europese huursoldaat stuit op The Nameless Order, een kleurrijk Chinees leger. Dit leger verdedigt vanaf een enorme muur het land tegen mythische monsters. De makers hopen met deze onvervalste popcornfilm een Westers én Chinees publiek aan te spreken. Het is met een geschat budget van 150 miljoen dollar in ieder geval de grootste productie ooit in China gemaakt.

Ondanks taalbarrières merkte iedereen al snel dat films maken cultuuroverstijgend is. Damon: ,,Er was zoveel ervaring samengebald in dit internationale team; iedereen vond het bijzonder om alle kennis te delen.'' Hoewel er zelfs tussen de regisseur en zijn hoofdrolspeler een tolk zat, bleek dat geen probleem voor Damon: ,,Zhang was heel duidelijk en ik was het altijd met zijn keuzes eens. Ondanks de taalbarrière merk je dat je met een meester van doen hebt.''

Ik heb geen rol van een Chinese acteur weggekaapt

Matt Damon

White washing
    Nog voor de film af was circuleerde de term white washing op het internet. Want zouden niet alleen Chinezen een heldenrol mogen spelen rondom die door Chinese handen gebouwde muur? Damon zei daar eerder in Beijing tegen persbureau AP over dat hij het thema wel degelijk serieus neemt. In dat interview stelde hij: ,,Het is een historische fantasyfilm. Ik heb geen rol van een Chinese acteur weggekaapt. Mijn rol is nooit speciaal voor mij aangepast.''

De Amerikaanse ster was trouwens het meest onder de indruk van wat een van de zeven moderne wereldwonderen genoemd wordt: ,,Echt, als je ooit de kans krijgt om de Chinese Muur met eigen ogen te zien, dan moet je er direct naartoe. Het is zo spectaculair om op die muur te staan. De hoeveelheid werk die erin zit gaat je voorstellingsvermogen te boven.''