6.jpg

1242 keer bekeken

Grootste zeebrug ter wereld geopend in China

• zondag 02 december 2018 @ 12:41

Er moet in China altijd eerst enorme schade ontstaan, voordat ze ingrijpen.
    Ben blij dat wij een strenge wetgeving hebben, die de kleinste natuurverschuivingen preventief al kunnen onderzoeken en via inspraak inbrengen in de vergunningen.
    Onze huidige regering wil vanwege de vertragingen bij bouwprojecten,  die wetten versoepelen. Ik hoop het niet. Natuur is niet in geld uit te drukken en weg is weg!

Gewijzigd op 2018-12-02 12:42:53
    In het leven verliezen we nooit vrienden...
    we leren alleen wie de echte zijn! handtekeningafbeelding
  • vrijdag 23 november 2018 @ 16:02
    reactie op (#3) Susan-

Quote: Susan-

vrijdag 23 november 2018 @ 15:54

Ik las ergens dat ze het bouwen van een andere brug hebben moeten stoppen omdat er een hele grote hoeveelheid aan steuren sterven ik zal het eens opzoeken.
  • vrijdag 23 november 2018 @ 15:54
    reactie op (#2) sjou-ko

Ik las ergens dat ze het bouwen van een andere brug hebben moeten stoppen omdat er een hele grote hoeveelheid aan steuren sterven ik zal het eens opzoeken.

Gewijzigd op 2018-12-02 12:38:33
  • vrijdag 23 november 2018 @ 09:16

Als ik zo de voorwaarden lees, zal er niet snel een file op die brug ontstaan.
    Vraag me ook af of ze dan met de tolheffing de kosten er snel uit zullen hebben.
    China is niet alleen groot, maar wil ook economisch het machtigste land ter wereld zijn.. precies zoals de oude keizers van China wilden.

In het leven verliezen we nooit vrienden...
    we leren alleen wie de echte zijn! handtekeningafbeelding
  • dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:40

Grootste zeebrug ter wereld geopend in ChinaFoto: AFP

Grootste zeebrug ter wereld geopend in China

23 oktober 2018 05:03Laatste update: 46 minuten geleden

De Chinese president Xi Jinping heeft dinsdag de langste zeebrug ter wereld geopend. De brug is 55 kilometer lang en verbindt Hongkong, Macau en de Chinese stad Zhuhai met elkaar. 

De bouw van de brug duurde negen jaar. Het project liep onder meer vertraging op door corruptie en ongelukken bij de bouw. Die hebben aan zeven mensen het leven gekost. Ook raakten honderden mensen gewond.

De brug is dan ook controversieel. Voorstanders vinden het een bouwkundig wonder dat goed is voor de economie en de reistijd tussen de steden zal verminderen.

Tegenstanders denken dat de bouw van de brug vooral een politiek motief had. Het bouwen van de brug kostte miljarden en critici zijn bang dat China probeert meer invloed op Hongkong te krijgen.

Ook zwemmen er witte dolfijnen in de Pearl River Delta, die met uitsterven worden bedreigd. Natuurbeschermers zijn bang dat de dolfijnensoort door de komst van de brug zullen uitsterven.

Het grootste gedeelte van de brug is van China. Wie er gebruik van wil maken, moet "zich aan de Chinese wetten en regels houden", aldus de Chinese autoriteiten.

Brug moet tegen een stootje kunnen

De brug is zo gebouwd dat die een aardbeving met een magnitude van 8 en tyfonen moet kunnen weerstaan. Zo'n 400.000 ton staal is in de brug verwerkt. Dat is 4,5 keer zoveel staal als in de Golden Gate Bridge van San Fransisco zit.

Volgens televisiezender CNN mag niet iedereen zomaar gebruikmaken van de brug. Particulieren moeten een speciale vergunning hebben. De meeste chauffeurs zullen in de haven van Hongkong moeten parkeren en daar moeten overstappen op een speciale shuttlebus. Voor een enkele reis zijn ze tussen de 8 en 10 dollar kwijt. Ook zouden ze een auto kunnen huren zodra ze langs de douane zijn.

De meeste gebruikers van de brug zullen medewerkers van de Chinese overheid zijn die makkelijk een vergunning kunnen krijgen. Verder zullen mensen die veel geld in bepaalde goede doelen steken de brug naar verwachting ook veelvuldig gebruiken.

De brug zal woensdag in gebruik worden genomen.

Door: NU.nl