Op mijn Papillonclub heb ik e.e.a. uitgelegd adh van enkele sites over chinees Nieuwjaar.
Ben kritisch over de voorspellende en karakteriserende waarde die aan het dierenriem wordt toegekend.
Ook dat het karakter van mensen uit een bepaald jaar een aantal eigenschappen gemeen zouden hebben, betwijfel ik.
Toch hechten aziaten er veel geloof aan. Je weet maar nooit... denken velen.
Vandaag, 1 februari, is het chinees Nieuwjaar! Miljoenen aziaten vieren het over de gehele wereld.
En aangezien ik voor 50% chinees ben, besteed ik er elk jaar een beetje aandacht aan.
Chinezen benoemen elk nieuw jaar naar een van de dieren van hun dierenriem, te vergelijken met onze 12 sterrebeelden.
Elke 12 maanden een ander dier. De aziaten zetten een heel jaar in het teken van één dier.
Het afgelopen jaar was het jaar van de Os, dit jaar is de Tijger aan de beurt.
Net als bij onze sterrebeelden worden bepaalde eigenschappen aan elk beeld verbonden.
Ook worden er astrologische voorspellingen aan verbonden, die wij ook kennen van zg horoscopen.
De astrologie (niet te verwarren met astronomie) is door wetenschappers volkomen als onzin bestempeld.
Lees dit maar: https://www.margriet.nl/lifestyle-nieuws/dit-is-waarom-je-horoscoop-bijna-altijd-klopt~b925243e/
Toch blijft het aantrekkelijk om te kijken wat er voorspeld wordt en om het evt later te controleren of het klopt.
De voorspellingen worden echter zo geformuleerd dat het grotendeels kan kloppen.
Chinezen geloven er echter masaal in. Ze plannen zelfs het geboortejaar van hun kinderen met het gewenste dierenriemdier!
In de Chinese cultuur worden tijgers gezien als de bewaker van kinderen.
Baby's dragen schoenen en mutsen met tijgermotieven ter bescherming tegen boze geesten.
Komend jaar zullen we ook heel veel tijgerprinten in de mode en spulletjes zien.
Benito ligt graag op zijn panterkleed. Hij zelf is in 2010 geboren, het jaar van de Tijger!
Maar als je de volgende beschrijving leest, past dat totaal niet bij zijn karakter.
https://www.horoscoop-luna.nl/chinese-jaarhoroscoop#2022_Het_jaar_van_de_Tijger
Zij, die geboren onder dit tekengeboren zijn, zijn levenslustig, onverschrokken, edel en krachtig. Zij zijn hartelijk, grootmoedig en hebben een grote empathie met de medemens. Door hun rebelse aard trekt het avontuur hen aan. Dit leidt tot daadkracht en nodigt niet uit tot overleg.
Ze zijn optimistisch en sterven liever, dan hun idealen op te geven. Maar let op: de tijgers zijn solitaire dieren, die niet veel geven om gezelschap tijdens hun zoektochten. Hoewel ze kranig en energiek zijn, zijn het eigenlijk grote baby''s, waarvan het reusachtige ego ook wel eens opgepoetst moet worden.
Zij zijn onrustig en gemakkelijk. Ze nemen onbelangrijke kwesties nog wel eens hoog op. Jaloezie en bezitterigheid kunnen wel eens leiden tot een verkeerd oordeel. Ze kunnen roekeloos, oneerbiedig en rebels zijn, Vaak denken tijgers dat er regels zijn om gebroken te worden.
Wie het interesseert kan op internet veel vinden.. of dit lezen: https://www.malaysiasite.nl/sterrenbeeldtijger.htm